Arbetsgivardeklaration på individnivå

Regeringen föreslår i en proposition att alla företag som betalar ut lön ska uppge de anställdas inkomster på individnivå varje månad till Skatteverket, i stället för en gång per år i en kontrolluppgift.

Syftet med regeringens förslag om arbetsgivardeklaration på individnivå, AGI, är att minska skattefusk och skatteundandragande. Därför föreslår man att vissa uppgifter om utbetalda ersättningar och skatteavdrag ska redovisas per mottagare och lämnas löpande varje månad till Skatteverket. När det föreslagna systemet har införts behöver en utbetalare inte längre lämna någon kontrolluppgift.

Antingen elektroniskt eller på papper

Du som betalar ut skattepliktiga ersättningar kommer att kunna välja om du vill lämna arbetsgivardeklaration elektroniskt eller på papper. Väljer du att lämna den elektroniskt gör du det antingen genom att en fil med samtliga uppgifter överförs till Skatteverket eller genom att du manuellt registrerar nödvändiga uppgifter för varje betalningsmottagare via en e-tjänst. Målsättningen är att det ska vara så enkelt att lämna uppgifterna elektroniskt att alla så småningom väljer det alternativet.

Rapporteringen följer kontantprincipen och behöver därför inte hänföras till den månad ersättningen tjänas in. Uppgifterna ska precis som idag lämnas senast den 12e i månaden efter utbetalningsmånaden, utom i januari och augusti då lämning sker senast den 17e.

Uppgifter i arbetsgivardeklarationen

De uppgifter som ska lämnas i en arbetsgivardeklaration på individnivå är ungefär desamma som du idag lämnar i den årliga kontrolluppgiften. Men vissa uppgifter har valts bort. Du kommer därför inte längre att behöva lämna uppgift om till exempel

  • ersättning för logi och reseersättning för annat färdsätt än egen bil vid tjänsteresa
  • parkeringsförmån
  • anställningstid
  • bilmodell vid bilförmån
  • eventuell betalning för bilförmån
  • antal kilometer med reseersättning vid bilförmån
  • om bostadsförmån avser ett småhus.

Informera om lämnade uppgifter

Det införs en skyldighet för dig att senast i samband med att du lämnar en arbetsgivardeklaration för en viss månad även informera betalningsmottagen om de uppgifter du lämnat om honom eller henne. Denna uppgiftsskyldighet fullgör du enklast genom att du på det lönebesked du redan idag normalt lämnar till betalningsmottagaren kompletterar med en notering om vilka uppgifter du lämnat till Skatteverket.

Betalningsmottagaren ska även efter inloggning på Skatte-verkets sajt löpande kunna se att du fullgjort den redovisning och betalning av avgifter som framgår av lönebeskedet. Genom att den anställde får denna möjlighet till kontroll kan du tidigare än i dag göras uppmärksam på att någon uppgift blivit fel.

Ändra eller rätta

Om en lämnad uppgift behöver ändras eller rättas hos Skatte-verket är det bara du som har gjort utbetalningen som kan begära detta. Den som mottagit betalningen kan inte göra detta löpande utan får i så fall begära omprövning hos Skatteverket. En sådan begäran ska vara skriftlig och vara inlämnad till Skatteverket senast det sjätte året efter det år lönen betalades ut.

Kontrolluppgiften finns kvar

Om du enbart betalar ut ersättning som inte är underlag för skatteavdrag eller arbetsgivaravgifter behöver du inte redovisa den ersättningen i en arbetsgivardeklaration. Men då måste du på samma sätts om idag lämna en kontrolluppgift.

Du kan dock välja att frivilligt lämna uppgifter i en arbetsgivardeklaration även för en sådan betalningsmottagare. Då behöver någon kontrolluppgift inte lämnas. Det kan vara en praktisk lösning om du redan är tvungen att lämna arbetsgivardeklaration för vissa anställda.

Andra myndigheter

Flera myndigheter kommer att få direktåtkomst till de uppgifter på individnivå som framgår av arbetsgivardeklarationen. Det gäller Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Kronofogden, Tullverket och Migrationsverket. I och med att dessa myndigheter kan få direktåtkomst kommer den rapporteringsskyldighet du som arbetsgivare har idag att minska.

Även A-kassorna kommer att efter begäran kunna får ta del av de uppgifter som lämnas till Skatteverket. Men det gäller bara i den utsträckning de behövs för prövning av ett ärende om arbetslöshetsersättning.

Ikraftträdande

Om ditt företag har fler än 15 anställda och omfattas av kravet att föra personalliggare ska du enligt regeringens förslag börja lämna uppgifter på individnivå från och med den 1 juli 2018. För övriga företag börjar reglerna tillämpas först från och med den 1 januari 2019.

Företag som omfattas av det tidigare ikraftträdandet kommer utöver kravet att lämna arbetsgivardeklaration på individnivå under halva året även ha krav på sig att lämna kontrolluppgift för hela löneåret 2018.

Regeringens proposition 2016/17:58

Företagsaktuellt nr 2 2017


Syftet med arbetsgivaredeklaration på individnivå är att:
⇒ minska administrationen för arbetsgivare
⇒ minska uppgiftslämnandet till myndigheter
⇒ anställda ska få direktåtkomst till lämnade uppgifter
⇒ minska osund konkurrens.


 



Nya bud för samfälligheter som inte är skattskyldiga för moms

I februari meddelade Högsta förvaltningsdomstolen att samfällighetsföreningar inte ska ta ut moms på bidrag som föreningen tar ut från sina medlemmar. Avgörandet överensstämmer inte med …

Kontrollera uppgifterna i din deklaration

Snart är deklarationsracet i gång för privatpersoner. Inkomstdeklarationen ska vara inlämnad senast den 2 maj. I den här artikeln tar vi upp vikten av att kontrollera sina uppgifter och …

Vd och grundare Malin Bergman: ”Tro på din idé”

Kvinnors företagande är viktigt för att främja företagsamhet och konkurrenskraft i Sverige. Trots det är det fortfarande färre kvinnor än män som driver företag. Varför är det så och …

Deklarationstidpunkter för aktiebolag under 2024

Dags att fokusera på när aktiebolag ska lämna in inkomstdeklarationen och betala kvarskatt 2024. Inlämning av deklarationen  För aktiebolag kan inlämningstidpunkten för …

K10 eller K12 – vilken blankett ska man använda?

K10 och K12 är två blanketter som är starkt förknippade med deklarationen för ägare till fåmansföretag. Men när ska man använda vilken blankett när man har sålt en andel eller fått …

KU-dags!

De allra flesta arbetsgivare och uppgiftslämnare rapporterar idag arbetsgivardeklaration med individuppgifter (AGI). Den finns dock fortfarande tillfällen när kontrolluppgifter ska lämnas. …

Srf konsulterna tipsar: Ny ansökningsperiod för återbetalning av skatt i jordbruk och skogsbruk 

Från och med 1 januari 2024 ska ansökningar för återbetalning av skatt på bränsle som förbrukas i jordbruk, skogsbruk och vattenbruk göras kvartalsvis. Samtidigt höjs det totala …

Samverkan gör AGI till vapen mot fusk

Införandet av AGI, Arbetsgivardeklaration på individnivå, är en av de största förändringar av lönehanteringen som Srf Lönsam arbetat fram tillsammans med Skatteverket. Nu föreslås att …

Deklarera – viktiga datum att ha koll på för dig som privatperson!

Nytt år och snart dags att deklarera inkomster för 2023. Här lyfter vi några viktiga datum för fysiska personer att ha koll på under 2024. Flera datum för betalning av kvarskatt  …

Snart kan företagare slippa krånglig kvittohantering

Efter många års utredning finns nu ett konkret förslag från regeringen att företagare inte längre behöver spara kvitton och fakturor i pappersformat – så länge de sparas i digital …

Senaste nytt