Mina ombud – digitala fullmakter lanserade

Bolagsverket har nu lanserat tjänsten Mina ombud. Den ska göra det möjligt för företagare och privatpersoner att skapa och dela ut digitala fullmakter hos alla anslutna inom den offentliga sektorn. – Vi har länge arbetat för detta. När Skatteverket och Bolagsverket är anslutet kommer det att spara mycket tid för våra medlemmar, säger Roland Sigbladh, förbundsdirektör Srf konsulterna.

Vid lanseringen, torsdag 13 oktober, var det enbart möjligt för företagare att skapa fullmakter hos Karlskrona kommun, som också deltagit i utvecklingsarbetet.

– Utöver Karlskrona är det en till två kommuner och myndigheter som ligger närmast att ansluta. Några av dem blir kanske klara i år. Intresset är mycket stort från många men det tar tid att anpassa de existerande e-tjänsterna till den nya, digitala fullmakten och därmed uppnå de fördelar tjänsten innebär, säger Michelle Michelle Ludovici, verksamhetsutvecklare på Bolagsverket.

Bolagsverket har haft i uppdrag att utveckla tjänsten som ett led i arbetet med en nationell gemensam digital infrastruktur. Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, har varit aktivt med stöd och rådgivning under processen. Skatteverket och Bolagsverket har tidigare angett att de ansluter sig till Mina ombud under 2023.

Större projekt

Roland Sigbladh är ledamot i Bolagsverkets insynsråd och har även där fört medlemmarnas, och branschens, talan. I insynsrådet, som kan liknas vid verkets styrelse, sitter även representanter från näringslivet och riksdagen.

– Vi kan se detta som första leveransen i ett större projekt som innebär en lång rad effektiviseringar och automatiseringar som underlättar för bland annat redovisningskonsulter och lönekonsulter, konstaterar Roland Sigbladh.

Två målsättningar

När fler myndigheter, regioner och kommuner anslutit sig till Mina sidor och tjänsten når nästa fas öppnar sig två möjligheter branschen länge efterfrågat:

  • Skriftliga fullmakter ersätts av digitala, vilket underlättar för konsulten att sköta företagets affärer gentemot alla offentliga aktörer.
  • Fullmakten kan hanteras på byrånivå. Företagaren behöver inte avsluta gamla fullmakter eller skapa nya för att någon slutar eller börjar på byrån man anlitar.

– Vi hoppas och verkar förstås för att detta ska införas så snart det är praktiskt möjligt, understryker Roland Sigbladh.

Starten

Det enda som vid lanseringen kan göras via Mina sidor är att en restaurangägare kan dela ut en fullmakt till exempelvis en konsult för att denna ska kunna agera restaurangombud i Karlskrona kommun. Och därmed kunna ansöka om bland annat utskänkningstillstånd å restaurangägarens vägnar.

– Vi är framåt när det gäller sådana här projekt och har jobbat länge tillsammans med Bolagsverket. Vi arbetar strukturerat med utveckling, innovation och digitalisering och att nu kunna koppla digitala fullmakter mot våra e-tjänster kommer att höja kvaliteten ytterligare för våra medborgare, säger Mats Hellman, verksamhetsutvecklare på Karlskrona kommuns digitaliseringsenhet i ett pressmeddelande från Bolagsverket.

Michelle Ludovici betonar att Mina sidor kommer att få en bred samhällsnytta:

– Mina ombud skapar mer nytta ju fler offentliga aktörer som ansluter sig med sina e-tjänster. Med Mina ombud behöver man inga manuella kontroller av fullmakter vilket gör att man slipper mänskliga misstag och kan spara både tid och pengar. De digitala fullmakterna kommer att kunna användas i hela samhället, bland annat inom vård och omsorg, utbildningssektorn och för företag och privatpersoner.

Digitala fullmakter i Mina ombud>>



Deklarationstidpunkter för aktiebolag under 2025

Dags att fokusera på när aktiebolag ska lämna in inkomstdeklarationen och betala kvarskatt 2025. Inlämning av deklarationen  För aktiebolag kan inlämningstidpunkten för …

Lag på hållbarhetsrapportering kan dröja

EU-kommissionens nya förslag på hållbarhetsrapportering enligt CSRD innebär att 80 procent av företagen undantas. De storföretag som ska följa CSRD får inte föra över sina …

Nordic Smart Government – en digital revolution för nordiska småföretag

Ett unikt nordiskt samarbete håller på att förändra spelplanen för små och medelstora företag. Med målet att minska administration, automatisera affärsprocesser och möjliggöra …

Dags att planera semesterdagarna – har du koll på vad som gäller?

Den 31 marsmarkerar semesterårsskiftet för många företag. Det innebär att du som arbetsgivare måste hantera både intjänade och sparade semesterdagar på rätt sätt. Här får du koll på …

Deklaration 2025 – viktiga datum att ha koll på för dig som privatperson!

Nytt år och snart dags att deklarera inkomster för 2024. Här lyfter vi några viktiga datum att ha koll på under 2025. Flera datum för betalning av kvarskatt  I och med att …

Friskvårdsbidrag – vad gäller 2025?

Nytt år och dags att förnya träningskortet. För arbetsgivare som erbjuder sin personal ett friskvårdsbidrag finns det några saker att tänka på. Tre förutsättningar för skattefrihet  …

Småföretagarna går med vinst – men rådgivning kan lyfta dem ännu högre

Trots utmanande tider visar en ny rapport från Företagarförbundet att 76 procent av Sveriges småföretagare har gått med vinst de senaste tre åren. Men många brottas fortfarande med att …

Så förändrar EU:s nya momsreform framtiden för svenska företag

EU:s nya momsreform ViDA revolutionerar momshanteringen med e-fakturering och digitalisering. Vad betyder det för svenska företag? Fredrik Andersson Carlö från Skatteverket reder ut …

Begränsad möjlighet till avdrag för ränteutgifter

Från och med beskattningsåret 2025 och framåt gäller en begränsad avdragsrätt för ränteutgifter i inkomstslaget kapital för privatpersoner. Det är en stor förändring för …

Nya SNI-koder – så kan du förbereda dig!

Snart lanseras nya SNI-koder (Standard för svensk näringsgrensindelning). Förändringen innebär att många företag behöver agera för att säkerställa att deras verksamhet är korrekt …

Senaste nytt