Dödsbo och skatten

När någon avlider övergår alla tillgångar till dödsboet efter den avlidne. Delägarna i dödsboet ansvarar bland annat för att dödsboet lämnar inkomstdeklaration. Någon deklaration behöver dock inte lämnas om dödsboets enda inkomst är ränta eller utdelning som utbetalarna gör skatteavdrag på.

Dödsfallsåret

Vid inkomstbeskattningen omfattas dödsboet av samma regler som skulle ha gällt om personen levt hela det år dödsfallet inträffat. Den avlidnes och dödsboets inkomster ska därför redovisas i en och samma deklaration.

För en person som avlidit under 2016 ska dödsboet i årets deklaration betala allmän pensionsavgift för arbetsinkomster, om personen var född 1938 eller senare.

Dödsboet betalar inte egenavgifter och allmän löneavgift. Utan på inkomst av aktiv näringsverksamhet och andra inkomster av annat förvärvsarbete betalar dödsboet särskild löneskatt. Det gäller oavsett när den avlidne var född.

Under tre år därefter

Från och med året efter att personen avlidit upphör rätten till grundavdrag och skyldigheten för dödsboet att betala allmän pensionsavgift. Ingår en privatbostad i dödsboet räknas den som sådan även om bostaden står tom i avvaktan på en försäljning.

Från och med fjärde året

Från och med det fjärde året efter dödsfallsåret betalar dödsboet statlig inkomstskatt med 20 procent på hela den beskattningsbara förvärvsinkomsten, det vill säga även på inkomst som understiger den nedre skiktgränsen för statlig skatt.

Bostad som finns i döds-boet räknas som näringsfastighet eller näringsbostadsrätt. Beskattning sker då enligt reglerna för näringsverksamhet. Det kan bland annat innebära att dödsboet ska beskattas för bostadsförmån om någon dödsbodelägare bor kvar i bostaden.

Avslut

När dödsboets alla tillgångar har skiftats, deklaration lämnats för sista gången och saldot på skattekontot har reglerats, då är dödsboet skattemässigt avslutat.

Företagsaktuellt nr 2 2017



Dags för julbord – här är skattereglerna du måste ha koll på

Julen är snart här, och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda  …

Hans Hallengren: ”Redovisningskonsulter behövs för att bygga långsiktiga och hållbara företag”

Som grundare och ordförande för Sveriges Internationella Företagarförening (SvIFF) arbetar Hans Hallengren för att skapa ett mer inkluderande och hållbart samhälle. Här berättar han om …

Nu är det jul igen – så blir klappen skattefri

Beloppsgränsen för skattefria julklappar till anställda har i år höjts till 550 kronor. Vi går igenom vad du som företagare behöver tänkta på för att julklappar ska vara skattefria hos …

Satsa på hållbara finanser och häng med i Europas gröna omställning

Hållbarhet är på allas läppar och omfattar mycket mer än klimat och miljö. Det omfattar även hållbara finanser. För små och medelstora företag blir det avgörande att lägga resurser …

Bedrägerier mot företag – här är varningssignalerna

De senaste åren har bedrägerier mot privatpersoner och företag ökat. Det kan handla om erbjudande om investeringar som leder till stora vinster men också uppmaningar att logga in via bank-id …

Förslagen i budgetpropositionen – så påverkas du som företagare

I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller …

Börja göra din hållbarhetsredovisning nu – så kommer du igång

Hållbarhet blir allt viktigare för små och medelstora företag som vill stärka sin trovärdighet, förbli konkurrenskraftiga och möta framtidens krav. Som företagare har du mycket att vinna …

Maximera din utdelning som fåmansdelägare – att tänka på innan årsskiftet

Som delägare i ett fåmansaktiebolag behöver du tänka på några saker innan årsskiftet för att kunna tillgodoräkna dig ett så stort gränsbelopp som möjligt. Har du till exempel koll på …

Så bidrar redovisnings- och lönekonsulter till företagets framgång

Som företagare är du ständigt upptagen med att driva verksamheten framåt, samtidigt som du måste hålla koll på nya regelverk, ekonomi och skydda företaget mot brott. Genom att samarbeta …

Hyr du in konsulter? Nu får 24-månaders regeln effekt

Effekten av LAS och hanteringen av konsulter via uthyrning blir tydlig den 1 oktober 2024 när den så kallade 24-månadersregeln träder i kraft. Pernilla Levén Mohn, HR-chef på Poolia, …

Senaste nytt