Förhandsbesked i skattefrågor
Om du är osäker på hur Skatteverket kommer att bedöma ett visst förfarande skatterättsligt kan det vara bra att känna till att Skatteverket inte lämnar några bindande förhandsbesked. Vill du veta hur Skatteverket ser på en viss situation skatterättsligt kan du dock skicka en skriftlig fråga till dem. Det gör du enklast på skatteverket.se under fliken Kontakta oss. Då får du normalt ett skriftligt svar på din fråga under givna förutsättningar. Svaret är inte bindande men Skatteverket brukar hålla sig till de svar man lämnat skriftligt.
Skatterättsnämnden
För att få ett bindande förhandsbesked i en skattefråga måste du ansöka om förhandsbesked hos Skatterättsnämnden.
Alla som är eller kan bli skyldiga att betala någon av de skatter som kan omfattas av ett förhandsbesked har rätt att ansöka. Vilka skatter det är framgår av lag (1998:189) om förhandsbesked i skattefrågor.
För att ett förhandsbesked ska meddelas måste det vara
- av vikt för dig som sökanden eller
- för en enhetlig lagtolkning eller rättstillämpning.
Frågan måste också vara av rättslig karaktär, det vill säga inte gälla värdering eller bevisning, och vara olöst i den meningen att svaret inte klart framgår av lagstiftning eller praxis.
När en ansökan kommit in görs först en preliminär bedömning av om frågan går att besvara genom ett förhandsbesked och om ansökan behöver kompletteras. Därefter får Skatteverket yttra sig över ansökan. Ytterligare skriftväxling mellan parterna förekommer som regel.
När skriftväxlingen avslutats förbereds ärendet av en skattejurist i samråd med en kollega och föredras för nämnden, som fattar beslut. Därefter utformas förhandsbeskedet inom kansliet och delges parterna.
Det tar cirka tre månader, efter det att skriftväxlingen är avslutad, att få ett förhandsbesked.
En ansökan som gäller inkomstskatt måste komma in senast den dag då en deklaration senast ska lämnas som underlag för den beskattning som frågan avser. En ansökan som gäller moms eller punktskatt ska ha kommit in innan den första redovisningsperiod som berörs av frågan har börjat.
Hans Hallengren: ”Redovisningskonsulter behövs för att bygga långsiktiga och hållbara företag”
Som grundare och ordförande för Sveriges Internationella Företagarförening (SvIFF) arbetar Hans Hallengren för att skapa ett mer inkluderande och hållbart samhälle. Här berättar han om …
Satsa på hållbara finanser och häng med i Europas gröna omställning
Hållbarhet är på allas läppar och omfattar mycket mer än klimat och miljö. Det omfattar även hållbara finanser. För små och medelstora företag blir det avgörande att lägga resurser …
Dags för julbord – här är skattereglerna du måste ha koll på
Julen är snart här, och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda …
Nu är det jul igen – så blir klappen skattefri
Beloppsgränsen för skattefria julklappar till anställda har i år höjts till 550 kronor. Vi går igenom vad du som företagare behöver tänkta på för att julklappar ska vara skattefria hos …
Börja göra din hållbarhetsredovisning nu – så kommer du igång
Hållbarhet blir allt viktigare för små och medelstora företag som vill stärka sin trovärdighet, förbli konkurrenskraftiga och möta framtidens krav. Som företagare har du mycket att vinna …
Förslagen i budgetpropositionen – så påverkas du som företagare
I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller …
Bedrägerier mot företag – här är varningssignalerna
De senaste åren har bedrägerier mot privatpersoner och företag ökat. Det kan handla om erbjudande om investeringar som leder till stora vinster men också uppmaningar att logga in via bank-id …
Maximera din utdelning som fåmansdelägare – att tänka på innan årsskiftet
Som delägare i ett fåmansaktiebolag behöver du tänka på några saker innan årsskiftet för att kunna tillgodoräkna dig ett så stort gränsbelopp som möjligt. Har du till exempel koll på …
Hyr du in konsulter? Nu får 24-månaders regeln effekt
Effekten av LAS och hanteringen av konsulter via uthyrning blir tydlig den 1 oktober 2024 när den så kallade 24-månadersregeln träder i kraft. Pernilla Levén Mohn, HR-chef på Poolia, …
Slopat krav på papperskvitto – tänk på detta och digitalisera din bokföring
Du har säkert inte missat att en efterlängtad lagändring trädde i kraft den 1 juli? Företagare har länge sett fram emot att slippa spara alla papperskvitton. I stället räcker det att …